پروژه و تحقیق آماده بررسی جنبه ها و ماهيت و دلايل و ابعاد رجعت در تاريخ اسلام 36 صف|بهترین وب سایت کتاب،مقاله-tin-hat

پروژه و تحقیق آماده بررسی جنبه ها و ماهيت و دلايل و ابعاد رجعت در تاريخ اسلام 36 صف

دانلود بهترین فایل پروژه و تحقیق آماده بررسی جنبه ها و ماهيت و دلايل و ابعاد رجعت در تاريخ اسلام 36 صف
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
پروژه و تحقیق آماده بررسی جنبه ها و ماهيت و دلايل و ابعاد رجعت در تاريخ اسلام 36 صف

پروژه-و-تحقیق-آماده-بررسی-جنبه-ها-و-ماهيت-و-دلايل-و-ابعاد-رجعت-در-تاريخ-اسلام------36-صف

فرمت فایل:          word

تعداد صفحات:    36

 

 

تعيين رهبر براي جريان ضد رجعت:

پيامبر اسلام مي فرمايد:

"لست اخاف علي امي غوغاء تقتلهم و لا عدوا يجتاحهم و لکني اخاف علي امتي ايمه مضلين ان اطاعوهم فتنوهم و ان عصوهم قتلوهم " (نهج الفصاحه 472)

" برملت خويش از آشوبي که آنان را به خون بکشد نگران نيستم و نه از دشمني که بر ميهنشان بتازد،بلکه بر ملت خويش از پيشوايان گمراه گري بيمناکم که اگر از آنان فرمان برند ايشان را به کفر مي گروانند و اگر از فرمان آنان سر پيچند مي کشندشان."

همچنين خداوند در سوره مائده که آخرين سوره ايست که بر پيامبر نازل شده است مي فرمايد:

" ...اليوم ييس الذين کفروا من دينکم فلا تخشوهم واخشون..." (آيه 3 سوره مائده)

"اکنون ديگر کافران از دين شما نا اميد شده اند. بايد از چيز ديگري بترسيد و آن ترس از من است."

يعني خطر از درون شما را تهديد مي کند نه از بيرون. از خدا ترسيدن،ترس از قانون خداست.ترس از اينکه مبادا خطايي مرتکب شود وبا عدل خدا طرف شود. پس ترس از خدا يعني ترس از خود و تخلفات و جرايم خود.

اهميت مساله ولايت در اين است که "ولي" ادامه دهنده نهضت و جهاد پيامبر است. ولايت به اين معني متمم و مکمل و حافظ رسالت بشمار مي آيد.اينکه در آيه شريفه"اليوم اکملت دينکم و اقمت عليکم و رضيت لکم الاسلام دينا ..." (مائده ،آيه 3) ،از تعيين ولي بعنوان تکميل  واتمام  دين تعبير شده است به همين دليل بوده است.

رجعت خواهان چون راهي براي محو ونابودي قرآن          سنت نداشتند منافقانه تحت عنوان دفاع از دين و دلسوزي براي آن بتاويل قرآن پرداختند تا از اين راه به تغيير تدريجي آيين اسلام دست بزنند.

وظيفه ولي وجانشين پيامبر جلوگيري از اين سوء تاويل ها و انحراف ها در مسير انقلابي است که پيامبر پايه گذار آن بوده است .

به همين دليل پيامبر قبل از رحلت خودش بارها به اين مسيله اشاره فرمودند از جمله در روز عيد غدير خم که با صراحت به اين مساله اشاره کردند و يا حديث منزلت که در آن مقام علي (ع) را نسبت به خود همانند مقام هارون نسبت به موسي مي داند غير از اينکه بيان مي دارد  پس از من پيامبري نخواهد آمد.ويا روايتي که در آن از علي (ع) بعنوان کسي که بر سر تاويل قرآن خواهد جنگيد و رهبر جهاد داخلي است نام      مي برد.و...

جانشيني علي انتصاب به مقام رهبري ضد رجعت بود.

حال به رجعت در سه مرحله اقتصادي،سياسي و اعتقادي در جامعه پس از پيامبر مي پردازيم.

  •    رجعت اقتصادي:

در چندين آيه از سوره مبارکه  بقره پس از بيان شمه اي از تحول انقلابي اقتصادي که صورت پذيرفته،رجعت اقتصادي منع شده است. مهمترين خصلت تحول تکاملي اقتصادي تحريم ربا و تاييد دادوستدومبادله است.

"....احل الله البيع و حرم الربوا فمن جائه موعظه من ربه مانتهي فله ما سلف وامره الي الله ومن عادفاولي کاصحاب النار هم فيها خالدون"  

             سوره بقره آيه275                                                                                                                                       

"....خداوند تجارت را حلال کرده و ربا را حرام ،هرکس پس از آنکه پند و اندرز کتاب خدا بدو رسيد از اين عمل دست کشد از گذشته او در گذرد و عاقبت کار او باخداي مهربان است و کساني که از اين کار دست نکشند آنان اهل جهنم اند و درآن جاويد معذب خواهند بود."

همچنين پيامبر در سخنراني حجه الوداع مي فرمايد:"رباي دوران جاهليت از بين رفت ...سرمايه و در آمدتان از خود شماست.نه ظلم (اقتصادي)کنيد و نه ظلم (اقتصادي) ببينيد."

کعب بن عياض از قول پيامبر اکرم (ص) مي گويد :  "ان لکل امه فتنه و فتنه امتي المال"

"هر ملتي عامل گمراه گر و رجعت بري دارد و عامل گمراهي و رجعت بر ملت من ثروت است"

حال رجعت اقتصادي را در دوران خلفا و حکومت امويان بررسي  مي کنيم:

1)دوره ابوبکر : دشواري رجعت اقتصادي

تصور و انتظار عامه از حاکم و حکومت هنوز تغيير نيافته بود. حاکم همچنان خدمتگذار دين و ملت و عهده دار يک وظيفه سنگين شمرده مي شد نه صاحب يک امتياز عمده و ويژه.ازاين رو ،حاکم نمي توانست مقامش را وسيله تنعم و عشرت نامشروع خود سازد.

در دوره ابوبکر،نظام اقتصادي اسلام بهمان حال اوليه باقي ماند.رجعت خواهاني که در توطيه سقيفه دست داشتند يا با اغماض از آن ،امام را در ضعف و عجز از تعرض نگهداشتند بر آن شدند که تا مزد خويش را باز گيرند و نظم اقتصادي را بسود خويش بگردانند ولي با بي ميلي و بيمناکي ابوبکر روبرو شده و کاري از پيش نبردند.

همه مسلمانان از خزانه سهمي داشتند و در اين حق کسي بر ديگري امتياز و رجحاني نبود.عمر ابن خطاب در راس جمعي از اصحاب که از آثار رواني دوران جاهليت هنوز پاک نشده بودند يک پيشنهاد  ارتجاعي در مورد تقسيم درآمد  دادند داير بر تفضيل کساني که در تدين به اسلام پيشي گرفته بر کساني که بعدها و مثلا بعد از فتح مکه به اجبار و اضطرار و بدون رغبت به آن گرويدند.ليکن ابوبکر پيشنهادشان را نپذيرفت و گفت:"اينها چيزهايي هستند که پاداشش بعهده خداست و بس . ولي اين معاش است ووسيله زندگاني و در تقسيم آن،رعايت مساوات بهتر است تا امتياز دادن افراد بر يکديگر."

ابوبکر به استانداران و فرمانداران دستور مي داد تا در منطقه ماموريتشان از دستبرد قدرتمندان به اموال مردم يا عوايد عمومي جلوگيري کنند و توانگراني که به خوش گذراني و عيش و نوش بسر مي بردند نکوهش مي کرد.

اما رويه ابوبکر در اين زمينه از انحراف و ارتجاع خالي نبود.تخلف وي از حکم قرآن در مورد ارث فاطمه (س) از فاحش ترين اقدامات ارتجاعي او بود.وي از حکم خدا انحراف جست تا خاندان پيامبر را از لحاظ اقتصادي و احتمالا به سازش و معامله سياسي وا دارد.

ابوبکر با تاويل قرآن دست زد و ميراث دهي را که در قرآن عمومي است و اطلاق آن بر ميراث دهي مالي مقدم و اولي بر ميراث دهي علمي مي باشد را بر ميراث علمي و معنوي تخصيص داد.

همچنين در کنار رجعت هايي که در رويه اقتصادي حکومت به ظهور پيوست رجعت هاي انفرادي چندي جسته و گريخته بانجام رسيد ودر تحول ارتجاعي جامعه اثر گذاشت.اين رجعت ها بيشتر در زمينه کسب مال بود و اصول اسلامي در اين خصوص زير پا نهاده مي شد.مانند:خالدابن وليد که از سرداران حکومت بود به منظور تسلط يافتن بر مال و ناموس "مالک بن      "بطرز ظالمانهاي او راکشت اما ابوبکراز گناه او در گذشت و مواردي از اين دست بسيار است.

2)دوره عمر:زمينه ساز رجعت بزرگ

عمر هم همانند ابوبکر خزانه را مايه عشرت خويش نساخت.در دومين نطقش گفت:"شما بگردن من چند حق داريد که بيادتان مي آورم تا مرا بر ادايش ملزم سازيد.حقتان بگردن من يکي اينست که ماليات بر اراضي و سهميه دولتي غنايم را فقط به اندازه شرعي بستانم ،ديگر اين حق که اين در آمدها را جز در موارد شرعي آن مصرف نکنم."

در زمان خلافت عمر با فتح ايران و مصر و متصرفات امپراطوري روم ناگهان در آمد مسلمانان افزايش يافت. پيدا شدن اين ثروت عمر را به اين فکر انداخت که چه کند؟ همه مال را بين مسلمانان تقسيم کند يا بتدريج بين آنان توزيع نمايد؟سر انجام نوعي بودجه بندي بوجود آورد.نام هر يک از مسلمانان را در دفتري ثبت کردند و با رعيت سبقت در اسلام و يا نزديکي او به پيامبر براي او مقرري نوشتند.

عمرابن خطاب مي گويد:"سوگند به خدايي که جز او خدايي نيست هيچ کس يافت نشود که در اين ثروت بيحق باشد  يا از آن به او نپردازم...سهم من هم از اين ثروت همسان شما است.لکن با اين تفاوت که هر کداممان بر حسب منزلتي که نسبت به کتاب خداي عزوجل و پيامبرش داريم.يعني هرکس بر حسب رنجي که در راه اسلام کشيده يا سبقه اش در اين راه،و ثروتش در اسلام،نيازمنديش....آنگاه براي هر بدري (کساني که در جنگ بدر حضور داشتند)مواجب سالانه اي بمبلغ 5هزاردرهم و براي مهاجرين و احديان سالانه 4هزاردرهم و....تعيين نمود."

ديري نگذشت که تني چند از صحابه با همين درآمد به تجارت و مضاربه پرداختند و از اين راه ثروتي سرشار اندوختند.به موازات اين از غنيمتهاي جنگي هم که پياپي افزايش مي يافت نصيب بيشتري به آنان مي رسيد.نتيجه آن شد که طبقه اي تازه در اسلام پديد گشت که اشرافيت معنوي و مادي را باهم در آميخت.عمر تا آنجا که مي توانست کوشيد تا نگذارد اين دسته به مال اندوزي عادت کنندوفاسد گردند.اما قريش فراموش نکرده بود که پيش از اسلام واسطه تجارت جهان بودند،تجارتي که آسيا و اروپا را به هم مي پيوست.آنان از اين راه تجربه اي بسيار گرانبها اندوخته بودند.عمر سعي داشت مناصب مهم را به اين عده ندهد.سياست مالي که عمر در پيش گرفت بر قريش ناگوار آمد و سر انجام خليفه کشته شد.آسودگي خاطر آنان (ثروتمندان)وقتي به کمال رسيد که پس از عمر ،عثمان زمامدار مسلمانان گشت.سياست مالي عثمان،قريش و جز قريشيان را به دست اندازي به مال مسلمانان گستاخ کرد.و مقرري آنان که عمر سخت مي گرفت را افزايش داد.

در حقيقت عمر ،با سياست مالي که در پيش گرفت ،زمينه را براي تبعيضات خاينانه عثمان و توطئه امويان ايجاد کرد.

 

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: پروژه و تحقیق آماده بررسی جنبه ها و ماهيت و دلايل و ابعاد رجعت در تاريخ اسلام 36 صفحه فایل ورد word

مطالب مرتبط

پروژه و تحقیق آماده بررسی جنبه ها و ماهيت و دلايل و ابعاد رجعت در تاريخ اسلام 36 صف


مروری بر اشکال مخابرات و بررسی نقش فرهنگ و چالشهای فرهنگی در سازماندهی شرکت مخابرات

بررسی مرمت و بناهای تاریخی ایران، خانه بروجردی ها و عامری ها و مقبره کوروش کبیر

آشنایی با انواع درها و ویژگیها و کاربرد آنها

آشنایی با میل‌گرد و مشخصات و انواع آن

آشنایی با سیستم روغن و هیدرولیک و سنسورهای تعیین جهت با و دما در توربین برق بادی

آشنایی با معماری طبیعی و معماری اکوتک و اهداف آن

آشنایی با روش ها و سیستمهای بازیافت مواد و انرژی، بازیافت، تصد=فیه، تبدیل و تجزیه مواد

كنترل موتورهاي DC با يكسوكننده‌هاي قابل كنترل

معرفی راه رسیدن و قرار گرفتن در صراط مستقیم به طور عملی

آشنایی با انواع پمپ . کاربرد و مزایا و معایب هر یک

مورفولوژي و تثبيت بستر و فرسایش رودخانه و ودخانه های ایران 62 صفحه فایل ورد

پروژه و تحقیق آماده پیرامون اعتماد به نفس 21 صفحه فایل ورد word

بررسی ویتامین Dو نقش آن در بیماری MS و عضلات 12 صفحه فایل ورد word

پروژه و تحقیق جامع پیرامون بيماري ايدز 70 صفحه فایل ورد word

پاورپوینت آماده دين پژوهي: اندیشه اسلامی 210 اسلاید

بررسی تاريخچه پيدايش اسرائيل 63 صفحه فایل ورد word

تحقیق جامع پیرامون سلول بنیادی و کاربرد سلولهای بنیادی در بازسازی سلولها 15 صفحه فای

بررسی نقش و جایگاه خانواده در تربيت کودک 113 صفحه فایل ورد word

بررسي مدلهاي پياده سازي دولت الكترونيك و مدلهاي استقرار دولت الكترونيك 54 صفحه فای

بررسی و مطالعه پايگاه داده 36 صفحه فایل ورد word