بررسي ويژگي هاي شخصيتي زنان سردمزاج وعادي با آزمونMMPI|بهترین وب سایت کتاب،مقاله-tin-hat

بررسي ويژگي هاي شخصيتي زنان سردمزاج وعادي با آزمونMMPI

دانلود بهترین فایل بررسي ويژگي هاي شخصيتي زنان سردمزاج وعادي با آزمونMMPI
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
بررسي ويژگي هاي شخصيتي زنان سردمزاج وعادي با آزمونMMPI

بررسي-ويژگي-هاي-شخصيتي-زنان-سردمزاج-وعادي-با-آزمونmmpi

فرمت فایل:       word

تعداد صفحات:    169

 

 

 

چكيده تحقيق:

در اين تحقيق به بررسي ويژگي هاي شخصيتي زنان سردمزاج وعادي با آزمونMMPI پرداخته شد و پس از اينكه دو گروه 85 نفري نمونه هاي تحقيق، زنان سردمزاج و زنان عادي گزينش شدند آزمون MMPI مورد اندازه گيري قرارگرفت. در نهايت پس از محاسبه شاخص هاي آماري، از آزمون t استودنت گروههاي مستقل استفاده به عمل آمد و به آزمون 8فرضيه تحقيق مبادرت ورزيده شد. با توجه به فرآيند آزمون فرضيه مشخص گرديد كه همه فرضيه هاي تحقيق رد و فرضيه هاي صفر تحقيق تاييد گرديدند.

 

 فهرست مطالب

فصل اول

1      1:مقدمه     

1      2: موضوع پژوهش     

1      3: هدف پژوهش       

1      4:فايده واهميت پژوهش          

1      5: فرضيه هاي پژوهش

1      6:تعريف عملياتي متغيرها        

فصل دوم:

پيشينه پژوهش    

الف:مباني نظري   

ب:تحقيقات انجام شده        

فصل سوم:

3      1: مقدمه    

3      2:جامع آماري          

3      3: نمونه و روش نمونه گيري    

3      4:ابزار اندازه گيري     

3      5:روش آماري          

فصل چهارم:

تحليل داده ها      

فصل پنجم:

5      1: بحث و نتيجه گيري           

5      2:محدوديت هاي تحقيق         

5      3:پيشنهادات تحقيق  

5      4: خلاصه تحقيق      

منابع:

پيوست:  

آزمون شخصيتي چندوجهي مينه سوتا(MMPI)

 

 

فصل اول

1      1:مقدمه

1      2:موضوع پژوهش

1      3:هدف پژوهش

1      4:فايد و اهميت پژوهش

1      5:فرضيه هاي پژوهش

1      6:تعريف عملياتي متغيرها

 

1      1:مقدمه

بي ترديد ميتوان گفت يكي از رايج ترين مفاهيم روان شناسي در ميان همگان شخصيت است. چنانكه با اندكي توجه در صحبت هاي روزمره متوجه فراواني كاربرد اين مفهوم مي شويم. كاربردهايي كه براساس معاني وتعابير مختلف قرار دارند گاه دلالت بر صفات و ويژگي هاي بارز افراد اعم از مثبت معمولي و منفي مي نمانيد و گاه نشاندهنده مقام و مهارت هاي اجتماعي هستند.

كاربرد ديگر واژه شخصيت زماني است كه توانش هاي فرد براي تحت تاثير قرار دادن ديگران مورد نظر است.موارد ذكر شده غالبا قضاوت هاي سطحي و محدود در مورد افراد را بدنبال دارند.اما نظر خبرگان اين زمينه يعني روان شناسان چيز ديگريست.

در تعاريفي كه از شخصيت شده تنوع و اختلاف بسياري به چشم مي خورد كه ناشي از نظريه هاي گوناگوني است كه نظريه پردازان درباره چگونگي تشكيل و تحول شخصيت و مفاهيم انگيزشي رفتار آدمي دارند(جمالفر،1373ص121)

ابتدا بايد گفت تمام افراد صرفنظر از خصوصيات مطلوب و نامطلوبشان داراي شخصيت هستند. آنچه موجب تمايز آنها ميشود چگونگي ومنحصر بفرد بودن شخصيتهاست. اين تفاوت ها را با ابزارهاي گوناگوني كه در خود بحث خواهيم نمود ميتوان شناسايي كرد.

شخصيت يك مفهوم انتزاعي است كه معرف تركيبي از اعمال افكار، هيجانات، و انگيزش هاي فرد به گونه اي بي همتاست و هيچ دو فردي داراي شخصيت يكساني نيستند. هر چند كه شخصيت افراد مختلف داراي وجوه اشتراكي نيز مي باشند شخصيت يك فرد نسبتا ثابت باقي مي ماند اما دو عامل رشد و تجربه مي توانند آن را تغيير دهند.

شخصيت، مفهومي است كه به ويژگي هاي مشخص و ملموس و واكنش هاي فرد در موقعيت هاي مختلف اطلاق مي شود. واژه شخصيت ترجمه كلمه پرسوناليتي است كه خود از پرسونا ي لاتيني به معناي ماسك اقتباس شده است نقابي كه بازيگران تئاتر به فراخود نقش خود بر چهره مي زده اند و بتدريج به خصوصيات اخلاقي و رواني افراد اطلاق شده است. در حالي كه امروزه روانشناسان اين مفهوم را به عنوان صفات معتبر و پايدار افراد آدمي به كار مي برند.

منظور از شخصيت مجموع كيفيت هاي موروثي و اكتسابي است كه خصوصيت فرد بوده و او را منحصر بفرد مي‌كند. كيفيت هاي موروثي يا ذاتي تغيير ناپذيرند و فاقد جنبه اخلاقي بوده و مزاج ناميده مي شوند در حالي كه كيفيت هاي اكتسابي كه منش مي ناميم حاصل تجربيات فرد مي بانشد و تاحدي تغيير پذيرند و تفاوت هاي اين حوزه است كه مشكلات اخلاقي را پديد مي آورد و بيانگر مرحله اي است كه فرد در هنر زيستن بدان رسيده است.

آلپورت كه از او به نام بنيانگذار مطالعات نوين شخصيت نام مي برند معتقد است شخصيت سازمان پويايي از سيستم هاي روان تني فرد است كه رفتارها و افكار خاص او را تعيين مي‌كند.

گيلفورد، چنين اظهار مي دارد كه شخصيت الگوي منحصر بفرد صفات شخصيتي است. بالاخره كتل معتقد است كه شخصيت امكان پيش بيني آنچه را كه فرد در موقعيتي خاص انجام خواهد داد فراهم مي‌كند. در مجموع بايد گفت اين سه به تركيبي از اعمال ،افكار هيجانات وانگيزش هاي مشخص كه در تعامل او با ديگران نمايان مي شود توجه داشته اند.

در اين باب هنري مورد نظري متفاوت ارائه داده است و به جاي اينكه مانند آلپورت و آيزنك به صنعت و تيپ توجه نمايد موضوع نيازهاي را مطرح نموده و معتقد است آچه موجب شخصيت وپديداري آن ميشود انگيزه ها هستند كه اين انگيزه ها را مي توانيم در باب نيازها بررسي كنيم.شخصيت يك سازه است كه نمي توانيم آن را ببينم يا تعريف شخصي برايش ارائه دهيم اما با شناسايي عناصري كه به ميزان و كيفيت متفاوت آن را تحت تاثير قرار مي دهند و موجب تغيير و دگرگوني و رشد آن   مي گردند مي توانيم به سنجش اين سازه بپردازيم. براي اين كار از روش هاي مختلفي چون تست هاي فرافكن و روان تحليلي و‌آزمون هاي صفات شخصيت و آزمون هاي عيني استفاده مي شود. معروف ترين آزمون فرافكن در جهان تست رور شاخ مي‌باشد كه تاكنون بش از هزار اثر تحقيقي در مورد آن در دنيا انتشار يافته است.

اين ابزارها در طي فرآيند شناخت شخصيت افراد و تفاوت هاي فردي همچنين ميتوانند نشان دهنده موارد اختلال ونابهنجاري نيز باشند. زيرا در بعد شخصيت نيز چون ديگر ابعاد وجودي انسان گاه شاهد نابهنجاري ها واختلالاتي هستيم.

وقتي صفات شخصيتي انعطاف ناپذير و ناسازگارانه بوده واختلال كاركردي قابل ملاحظه يا ناراحتي ذهني بوجود مي آورند تشخيص اختلال شخصيت گذارده مي شود (سياسي ،1371،ص 141)

بحث سبب شناسي و درمان و طبقه بندي اختلالات شخصيت در ديدگاههاي مختلف تعابير متفاوتي را داراست كه در اين مختصر نمي گنجد.

يكي از اساسي ترين مباحث روان شناسي نظريه هاي شخصيت است. تا نتوانيم يكي الگويي براي انسان ارائه دهيم نميتوانيم روي آن كار كنيم. شخصيت يك سازه است كه ميتوان آن را در بطن نظريه هاي ديگر نگاه كرد و به همين دليل براساس رويكردهاي مختلف تعاريف متفاوتي هم براي آن ذكر كرده اند.

در اينجا تنها از نظرياتي چند از جمله فرويد مي گوئيم كه شايد اولين واستوارترين ونافذترين تئوري منش را به منزله يك سيستم كوشش ها كه ماخذ رفتار است پايه گذاري كرد.

ديدگاه روان كاوي بنا به شرايط خاص آن زمان كه دوران اتميزم يا تجربه گرايي بود شخصيت را به شكل تفكيك شده وعناصر متشكله مورد بررسي قرار داده است. فرويد ابتدا شخصيت را متشكل از سه جزءخود آگاه، نيمه خود آگاه وناخودآگاه دانسته و سپس تجديد نظر نموده و آن را شامل سه ساخت بنيادي به نام هاي نهاد ، خود و فراخود عنوان كرد. هر يك از اين بخش ها وظيفه خاصي را به عهده دارد. اما تاثير متقابل آنها در يكديگر مهمترين عامل در تعادل شخصيت است وتعامل و تعارض پوياي اين سه ساخت تعيين كننده رفتار است(قرچه داغي، 1372،ص 98)

 

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: بررسي ويژگي هاي شخصيتي زنان سردمزاج وعادي با آزمونMMPI

مطالب مرتبط

بررسي ويژگي هاي شخصيتي زنان سردمزاج وعادي با آزمونMMPI


بررسي پوستر و تاريخچه و انواع و کاربرد آن و مروزي بر اعلان ها از نظر فني

بررسي بعثت پيامبر و نزول وحي و دعوت و اولين مسلمانها

بررسي حجاب و پيشينۀ آن و بررسي چگونگي نفوذ حجاب در ايران

بررسي پلي پروپلين و افزايش مواد افزودني بر پلي پروپلين

بررسي زندگي پروين اعتصامي و ويژگيهاي سخن و آثار او

بررسي پل سزان و زندگي و آثار او

بررسي پمپ هاي هيدروليکي_ پنوماتيک و انواع و اجزا و معايب آنها

بررسي مکتب پست مدرنيسم و پيروان آن و مروري بر مباحث فرهنگ روشنفکرانه و عوامانه (هنر تجسمي

بررسي پل و تاريخچه و انواع و طراحي آنها و مروري بر پلهاي معروف جهان

مطالعه و تفسير سوره الفاتحه و کاربردهاي آن و بررسي تئوري اسلامي نوآوري و مقايسه آن با تئو ريهاي

آشنایی با گاز خردل و خارش ناشی از آن و نحوه درمان این عارضه

سنجش رشد شناختي به وسیله نقاشي و نگاهی به ارتباط سن و جنسيت با رشد شناختي

بررسي وضعيت فردي ، اجتماعي و خانوادگي زنان روسپي

بررسي راههاي مؤثر بر ميزان افزايش رغبت و علاقه در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي

ترجمه و شرح اشعار ده تن از شاعران کتاب ارزشمند «دُمیه القصر و عُصره اهل العصر»

بررسی شاخص های مرگ و میر در نقاط روستایی شهرستان ساری و عوامل موثر بر آنها

بررسی تعاریف و ماهیت ارتباطات یکپارچه بازاریابی و چگونگی کاربرد بهتر آن

شناخت ویژگیها و نقش تحولات ژئومورفولوژیکي و انسان در حوضه ایوانکی و بررسی تاثیر آنها در زندگی ا

شناخت روابط متقابل ژئومورفولوژی و هیدرولوژی در حوضه آبخیز رودخانه ده بالا و کاربرد آنها

بررسی سیر تاریخی اسطوره ی قربانی در ادیان و تمدن های مختلف و تحلیل ریشه های آن در مثنوی مولانا