نقش وجایگاه رسانه ها در ارتباطات فرهنگي|بهترین وب سایت کتاب،مقاله-tin-hat

نقش وجایگاه رسانه ها در ارتباطات فرهنگي

دانلود بهترین فایل نقش وجایگاه رسانه ها در ارتباطات فرهنگي
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
نقش وجایگاه رسانه ها در ارتباطات فرهنگي

نقش-وجایگاه-رسانه-ها-در-ارتباطات-فرهنگي

بدیهی است که توسعهء فرهنگی      بهمعنای گستردهء آن که در برگیرندهء گشایش و گسترش گفت و گو‌های فلسفی و فرهنگی و ادبی و هنری است      نه تنها عامل اصلی رشد خودآگاهی جمعی، بلکه زمینه ساز توسعهء سیاسی و اقتصادی و پیشرفت علوم و در واقع نخستین پیش شرط حل بنیادی مسایل و رفع مشکلات فراگیر جامعه است. البته این همه زمانی میسر و متحقق‌ می‌‌گردد که از یک سو صاحبان قدرت و دولت، با قانون‌گرایی و قانون گذاری و سعه صدر به‌رسانه‌های گوناگون و نقش آنان در جامعه بنگرند و به‌ویژه، رسانه‌های گروهی را نه به‌مثابهء «دشمنان بالقوه» یا بلندگوی تبلیغاتی نظام حکومتی، بلکه به‌عنوان رکنی اساسی در کنار و همطراز قوای مقننه و مجریه و قضاییه باور کنند و به‌رسمیت بشناسند. از سوی دیگر اما ارباب جراید و اهالی قلم نیز باید که به‌رسالت فرهنگی و مسئولیت خود در اطلاع رسانیِ درست و ترویج تفاهم و تبلیغ تسامح و تقویت حس همبستگی ملی و همزیستی مسالمت آمیز آگاه باشند و جداً از حتک حرمت اشخاص و دروغ پردازی و شایعه پراکنی، و از همه مهمتر، از تبلیغ خشونت بپرهیزند.

این هشدار بی‌شک در وهلهء اول متوجه رسانه‌های تصویری فراگیر (صدا و سیما و سینما) و روزنامه‌ها و نشریه‌های سرتاسری و با نفوذ است که تأثیر آنی و گستردهء خبرها و گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها و پیام‌های آنان قابل کتمان نیست؛ تأثیری که بنا بر احساس مسئولیت، میتواند سودمند و سازنده باشد و در صورت بی مسئولیتی گردانندگان آن، لاجرم مضّر و مخرّب خواهد بود.

من در اینجا به‌تناسب با موضوع این نوشتار که نقش و جایگاه رسانه‌های فرهنگی است، تنها به‌همین اشارات بسنده می‌کنم. اما بر کسی پوشیده نیست که پرداختن به‌کارکرد رسانه‌های گروهی و به‌خصوص بررسی نقش و مسئولیت رسانه‌هایی چون صدا و سیما در جوامع در حال توسعه که عامهء مردم کمتر امکان دسترسی به‌رسانه‌های نوشتاری دارند، از اهمیت بسیار برخوردار است؛ خاصه تأثیر و نفوذی که این رسانه‌ها در فرایند شکل گیری جامعهء مدنی دارند.

این امر به‌ویژه در مورد ایران و در وضعیت کنونی که جامعه در حال گذار از ساختاری اقتداری به‌مناسباتی مبتنی بر قانون است، به‌‌مسئله‌ای حیاتی و سرنوشت ساز تبدیل شده است؛ چرا که ادامهء کوشش‌های گسترده و دگرگونی‌های امیدوارکننده‌ای که پس از «خرداد 76» پدید آمده بود و هم اکنون دچار کندی و رکورد شده است، پیش از هر چیز مستلزم گشایش دوباره در عرصهء مطبوعات به‌طور اخص و رسانه‌های گروهی به‌طور اعم است. باید دانست که هیچ اصلاح و دگرگونی و هیچ بهبود و پیشرفتی در جامعه به‌وقوع نخواهد پیوست، مگر آنکه پیشتر گفت و گویی گسترده و همه جانبه ‌میان صاحب نظران و کارشناسان عرصه‌های گوناگون صورت گیرد؛ و کیست که هوشیاری و بیداری مردم و جایگاه اندیشمندان و روشنفکران و منتقدان و نیز فعالیت آزادانهء رسانه‌های مستقل را در این فرایند بتواند کتمان کند.

آنچه اما در این فرایند کمتر مورد توجه و عنایت قرار می‌گیرد و اغلب از نظرها دور می‌ماند، نقش مهم و تأثیر عمیق، ولی آرام و دراز مدت نشریات فرهنگی مستقل است. این نوع رسانه‌ها، در گونه‌ها و رویه‌های خود، عرصه‌ای مناسب برای طرح نظرات و نظریه‌های متفکران و نویسندگان و هنرمندان و منتقدان است. اصولاً ویژگی نشریات فرهنگی در آن است که به‌دور از جار و جنجال‌های برخاسته از مسایل زودگذر و سطحی، قادرند از مجرای مباحثی که در حوزهء اندیشه و فرهنگ و هنر و ادبیات انجام می‌دهند، به‌تبیین ماهیت عناصر شکل دهندهء جامعهء مدنی بپردازند و بی گُمان در نهادینه کردن دستاوردهای برآمده از توسعه و تکامل جامعه، عهده دار نقشی پُر اهمیت اند.
با این همه، نقش و جایگاه رسانه‌های فرهنگی، آنچنان که باید و شاید، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 

دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: نقش وجایگاه رسانه ها در ارتباطات فرهنگي تحقیق آماده پروژه آماده تحقیق درسی پروژه پایانی تحقیق جهت ارائه درسی نمونه پروژه آماده تحقیق دانشگاهی کار پژوهشی پروژه جامع و کامل

مطالب مرتبط

نقش وجایگاه رسانه ها در ارتباطات فرهنگي


بررسي طرح پرورش گوساله در استان اردبيل و ملزومات و برآورد هزينه آن

بررسي طرح توجيهي قانون تجارت الترونيکي

بررسي طرح کنترل ايمني گاز شهري در منازل و براورد هزينه و ملزومات آن

بررسي طرح توليدي چراغهاي اضطراري و دستگاه و تجهيزات و روشهاي توليد

طراحي و آزمون مدل بهينه تامين مالي در شركت ايران خودرو

بررسي طراحي انيميشن در ايران و صداگذاري در انيميشن و مروري بر نحوه ي ايجاد انيميشن با ايميج ردي

آموزش مختصر طراحي کاراکتر و شخصيتهاي انيميشن و ابزار مورد نياز

بررسي طراحي داخلي و اصول آن و تاثير رنگ در طراحي داخلي

طراحي واحد همسايگي و بررسي مسائل مفهومي شکل گيري يک واحد همسايگي

بررسي طراحي و ارگونومي هتل و طراحي داخلي بخشهاي مختلف يک هتل

فرهنگ سازی ترافیک و مدیریت واحد شهری مطالعه موردی شهر مشهد مقدس

بررسی گیاه کدوی تخم کاغذی

بررسی معماری و بنای مجتمع تجاری الماس شرق

بررسی انواع فرآیندهای فرآوری شیر و تولیدات شیری

بررسی انواع دسته بندی و طبقه بندي خاك

بررسي مقاومت سدهاي مخزني بزرگ هنگام وقوع زلزله

تاثیر دمای پخت و زمان آن در میزان تردی و کلاژن در گوشت خرگوش

بررسی آفات مهم انباري انواع سوسک و شب پره و کنه

بررسی اثر گلخانه اي و پدیده گرم شدن زمين

کنترل غیر شیمیایی علفهای هرز در سیستمهای کشاورزی طبیعی